Zit jouw digitale voordeur goed op slot

21 november 2022

Wist je dat hackers binnen een seconde je wachtwoord kunnen kraken met behulp van slimme software als je geen goed wachtwoord hebt?
Hieronder geven wij je 5 tips om te zorgen dat je accounts niet worden gehackt.

Tip 1: Wachtwoord nooit hergebruiken

Gebruik je hetzelfde wachtwoord voor diverse applicaties of websites? Dan loop je een groot risico. We begrijpen dat de verleiding groot is om steeds hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Of voor je wachtwoord een vast stramien te gebruiken. Eigenlijk weet iedereen wel dat dit onveilig is, maar toch doen heel veel mensen in Nederland dit. Wij adviseren je altijd een uniek wachtwoord te gebruiken

Tip 2: Gebruik geen wachtwoord, maar een wachtzin

Het probleem is dat je heel veel wachtwoorden moet onthouden, gebruik daarom geen wachtwoord, maar een wachtzin. Het voordeel is dat het wachtwoord dan ook extra lang is en daardoor veel moeilijker gekraakt kan worden, zeker in combinatie met cijfers en leestekens.. Dus geen welkom2022, 12345678, geen qwerty123 maar ikl@@tmijn_hond5xPERDAGu1t!

Tip 3: Zorg dat je software altijd up-to-date is

Internetcriminelen gebruiken beveiligingsproblemen in software om virussen te installeren. Het installeren van software-updates verhelpt die problemen en kan veel schade voorkomen. Zorg dat niet alleen je schoolaccount up-to-date is, maar ook je privé telefoon met toegang tot bijvoorbeeld je schoolmail.

Tip 4: Gebruik geen openbare wifi-netwerken

Gratis wifi in de trein, op stations en in het winkelcentrum is aantrekkelijk, maar uw communicatie is dan eenvoudig af te luisteren. Als u niet weet hoe u zich hiertegen moet wapenen, gebruik dan als het kan je mobiele dataverbinding. Wil je er toch per se op, gebruik dan een app om uw communicatie te versleutelen.

Tip 5: Wil je echt veilig zijn? Stel dan tweefactorauthenticatie (2FA) in voor al je accounts

Last but not least: mocht je wachtwoord toch uitlekken dan ben je met tweefactorauthenticatie nog steeds veilig (ook wel 2FA of 2-staps-verificatie genoemd). Daarbij log je niet alleen in met je wachtwoord maar bevestig je je identiteit met een code via bijvoorbeeld je smartphone. Dan ben je een stuk beter beschermd. Voor scholen zou 2FA het uitgangspunten moeten zijn voor het inloggen in applicatie met gevoelige gegevens van kinderen en medewerkers.

Hulp nodig bij het invoeren van tweefactorauthenticatie (2FA) voor jouw school of bestuur? Neem gerust contact op, wij denken graag met je mee.

Handige links:

• Vraag je je wel eens af of jouw wachtwoorden sterk genoeg zijn? Je kunt het testen op De wachtwoordkraaktest
  • Checken of jouw account betrokken is geweest bij een hack? Hiervoor ga je naar de website https://haveibeenpwned.com
    Vul de e-mailadressen in die je in gebruik hebt. Je krijgt vervolgens een overzicht van hacks waarbij jouw gegevens onbeschermd zijn geweest.
    Het is verstandig om in ieder geval die accounts te voorzien van een nieuw wachtwoord.
  • Meer informatie over wachtwoorden en tips vind je op: https://wachtwoordbewust.nl/