Uitkomst voor schoolbesturen die worstelen met privacywet

16 mei 2018

De nieuwe privacywet (AVG) die op 25 mei is ingegaan en de bijbehorende verplichtingen zorgen voor een behoorlijke workload bij onderwijsinstellingen. Scholen en schoolbesturen moeten hun informatiebeveiliging op orde hebben, terwijl ze vaak over onvoldoende kennis beschikken. Vanaf mei 2018 kunnen zij terecht bij Privacy op School voor advies en begeleiding, scholing en diverse praktische (digitale) tools.

Informatiebeveiliging en privacy (IBP) in het onderwijs

Privacy op School ondersteunt scholen in het PO, VO en MBO om hun informatiebeveiliging en privacybeleid te ontwikkelen en te implementeren. De organisatie biedt een compleet dienstenaanbod aan: van een praktisch handboek, een risicoanalyse, projectleiding en advies tot aan de meerdaagse opleiding Privacy Officer en Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG). Meer informatie is te vinden op de website www.privacyopschool.nl.

Ondersteuning van A tot Z

Scholen maken steeds meer gebruik van ICT en verwerken daarbij persoonsgegevens. Het beschermen van de privacy van leerlingen en medewerkers wordt daarom steeds belangrijker. De Algemene Verordening Gegevensbescherming verplicht schoolbesturen om informatiebeveiliging en privacy (IBP) goed te regelen. Ook het aanstellen van een interne toezichthouder – de zogeheten Functionaris voor de Gegevensbescherming – is noodzakelijk. Dit zorgt voor de nodige vragen en onzekerheden, met name omdat de benodigde juridische en praktische kennis niet in huis is en omdat medewerkers zich onvoldoende bewust zijn van risico’s of gevolgen.

Over Privacy op School

Privacy op School is een jong bedrijf in Bodegraven met enthousiaste adviseurs die hun sporen hebben verdiend op het snijvlak van onderwijs & ICT en alles weten van informatiebeveiliging en privacy in het onderwijs (PO t/m MBO). Op dit thema begeleiden ze ruim 40 besturen. Privacy op School is een initiatief van Tonny Plas ict-advies en O21.