Privacy Award: aanmoedigingsprijs voor KinderDPIA

25 januari 2023

Privacy op School is beloond met aanmoedigingsprijs tijdens Nationale Privacy Conferentie

Een mooie erkenning van de privacyrechten van het kind! Vandaag ontvingen wij tijdens de jaarlijkse Nationale Privacy Conferentie van ECP en Privacy First, de aanmoedigingsprijs voor ons initiatief van de KinderDPIA.

Privacy op School wil zich nóg meer gaan richten op de privacyrechten van kinderen. Deze doelgroep wordt vaak vergeten, ook als het gaat om privacy. Zij hebben hier zeker mee te maken doordat ze gebruik maken van TikTok en andere social media of op school worden geconfronteerd met beveiligingcamera’s, meekijksoftware, ouderapps met absentiemeldingen, etc. Met het ontwikkelen van de KinderDPIA willen wij de bewustwording van docenten en kinderen over de privacyrechten van het kind vergroten.

Momenteel werken we aan een KinderDPIA over meekijksoftware op de schermen van de basisschoolkinderen. Het komt voor dat meekijksoftware ’s ochtends aan en ’s avonds uit gaat zodat kinderen de hele dag worden gevolgd, zonder dat het belang daarvan duidelijk is. Het kan ook voorkomen dat, bij van school geleende schermen, de meekijksoftware ook ’s avonds bij de kinderen thuis nog aanstaat. Een duidelijke notificatie en/of in- en uitzetten voor een beoogd doel kan helpen, net als bewustwording over bijvoorbeeld achtergrond van software en dataopslag. In ons filmpje gaan we op bezoek bij een basisschool die meekijksoftware gebruikt en vertellen kinderen hoe zij dit ervaren!

Zie hier onze film met uitleg over de KinderDPIA.

Zie ook Nederlandse Privacy Awards | 25 januari 2023