“Door mij werd de school gehackt”

10 november 2022

“Phishingmail, daar trappen alleen digibeten in. Je weet wel, de generatie van mijn ouders. Zo dacht ik. Tot dat ene mailtje. Het mailtje dat alles weg had van de bank waar de school mee samenwerkt. Twee kliks gooiden mijn leven op z’n kop.”

Phishing: een zeer grote bedreiging voor scholen.

Denk aan de voorbeelden die het landelijke nieuws haalden, zoals de Universiteit van Maastricht en het ROC Mondriaan. Via phishingmail krijgen hackers toegang tot de systemen van de school, waarbij ransomware wordt uitgerold. Ook Privacy op school kent een voorbeeld uit het eigen netwerk waarbij een school twee weken werd ‘platgelegd’. De school kon niet meer bij de gegevens van leerlingen. Daardoor lagen bijvoorbeeld processen voor aanvraag van extra zorg en/of financiering voor leerlingen stil.

De school moest flinke kosten maken om alles te herstellen en de oorzaak te achterhalen. Doordat er geen goede back-up was, zijn veel gegevens verloren gegaan. In dit geval is er geen losgeld betaald. De gevallen waar dit wel moest, zijn helaas ook bekend.

Privacy op school helpt op twee manieren.
Ten eerste: we begeleiden scholen die geraakt zijn door dit soort aanvallen.
Ten tweede, het belangrijkste: met bewustwordingscampagnes willen we voorkomen dat scholen slachtoffer worden van cybercrimes.